Veelgestelde vragen
Kijk hieronder voor een overzicht van vragen die wij vaker horen. Vind je het antwoord niet wat je zoekt, neem dan gerust contact met ons op dan helpen we je graag persoonlijk verder.
ClickOver® systemen
Wat is ClickOver®?
ClickOver® is een nieuw soort kozijn, waarmee je veel sneller en eenvoudiger oude houten kozijnen vervangt voor kunststof. Een ClickOver® kozijn klik je over je oude houten buitenkozijn. Je hoeft dus niet eerst het gehele oude kozijn te verwijderen en weer een nieuw houten stelkozijn te plaatsen. Dit is veel eenvoudiger, bespaart je een hoop tijd en kosten en er is veel minder kans op schade aan zaken als stucwerk, gevel of tegelwerk.
Hoe werkt ClickOver®?
Bij het plaatsen van ‘traditionele’ kunststof kozijnen wordt het oude houten kozijn geheel verwijderd, inclusief het buitenkozijn. Vervolgens wordt er een nieuw houten stelkozijn geplaatst waar het kunststof kozijn op gemonteerd wordt.
Met ClickOver® gebruik je het oude houten buitenkozijn als stelkozijn, waarover je het ClickOver® kozijn vast klikt en geheel afsluit voor weersinvloeden. Wanneer dit oude buitenkozijn nog in redelijke staat is dit prima geschikt hiervoor en kun je deze dus slim hergebruiken. Je hoeft niet het oude buitenkader van het kozijn te demonteren, wat ook nog bouwkundige risico’s en kans op schade meebrengt en je hoeft niet weer een nieuw houten stelkozijn te plaatsen. ClickOver® maakt deze moeilijkere en tijdrovende handelingen overbodig. En hiermee bespaar je dus tijd en kosten.
Waarom een ClickOver® oplossing kiezen?
ClickOver® is speciaal ontwikkeld als antwoord op de kozijnen markt van nu. Er is een hele groot vraag naar nieuwe kunststof kozijnen en betere isolatie, maar er zijn veel te weinig ‘goede’ vakmensen. Dit resulteert voor particulieren en vakmensen in lange wachtrijen en oplopende prijzen. ClickOver® maakt het mogelijk om veel eenvoudiger en sneller een kozijn of deur op een mooie en hoogwaardige manier te vervangen.
In tegenstelling tot traditionele kunststof kozijnen kunnen ClickOver® kozijnen met een klein beetje doe-het-zelf ervaring prima zelf worden geplaatst. Hiermee kunnen mensen het nu veel sneller zelf regelen en bovendien besparen op montagekosten. Zelfs als je ClickOver® wel laat monteren door een professional bespaar je al snel op montagekosten aangezien ClickOver® 2 tot 3 keer sneller monteert dan traditionele kunststof kozijnen.
Ook voor vakmensen kan ClickOver® een oplossing bieden. Je hoeft geen kozijn monteur te zijn om ClickOver® te plaatsen voor klanten. En zelfs al ben je wel een gecertificeerd montagebedrijf dan kun je met Click-Over veel meer klanten sneller helpen, omdat het flink wat arbeidsuren scheelt in de montage.
Wat zijn de voordelen van ClickOver®?
- Je hoeft het oude kozijn niet geheel te verwijderen en een nieuw stelkozijn te plaatsen, maar laat het buitenkozijn/kader zitten
- Hierdoor kun je veel eenvoudiger en sneller op een hoogwaardige manier een kozijn of deur vervangen
- ClickOver® hoef je geen montageprofessional voor te zijn. Met een klein beetje handigheid kan iedereen ClickOver® kozijnen en deuren plaatsen
- Veel minder kans op schade, doordat je het buitenkozijn niet verwijderd
- ClickOver® heeft verborgen scharnieren in draaidelen, veel mensen vinden dit mooier
- Minder bouwafval en waste, slim hergebruiken van materiaal
- Je kozijn is veel beter geïsoleerd
- Je kozijn is onderhoudsarm, geen periodieke schilderskosten meer
- ClickOver® kozijnen en deuren worden geleverd met de draaidelen er al in. Die hoef je dus niet nog zelf erin te hangen
Wat zijn de nadelen van ClickOver®?
- ClickOver® is alleen mogelijk als het gaat om het vervangen van houten kozijnen. Bestaande kunststof kozijnen of aluminium kozijnen kunnen niet met ClickOver® worden vervangen.
- Het oude houten buitenkozijn moet nog wel in redelijke staat zijn. Houtrot moet namelijk worden verwijderd voordat het ClickOver® kozijn wordt geplaatst. Met een klein beetje houtrot loont dit de moeite. Wanneer het kozijn in te slechte staat is moet er teveel herstel plaatsvinden. Hiermee verlies je het voordeel van ClickOver® en kun je beter het oude kozijn geheel verwijderen en kiezen voor een traditionele oplossing.
- ClickOver® kozijnen en deuren worden geleverd met de draaidelen er al in. Dit scheelt tijd qua montage, maar kan het kozijn wel zwaar maken. Bij wat grotere kozijnen en deuren moet je het plaatsen daarom wel met minimaal 2 mensen doen.
- ClickOver® is (nog) niet mogelijk voor schuifpuien
Waarom is er minder kans op schade met ClickOver®?
Het buitenkozijn van houten kozijnen zit vaak strak in de gevel verwerkt. Aan de binnenzijde hebben mensen vaak stucwerk of tegelwerk zitten. Met traditionele kunststof kozijnen moet dit buitenkozijn geheel verwijderd worden. Vaak is schade aan het stucwerk, het tegelwerk of de gevelstenen hierbij onoverkomelijk. Aan de binnenzijde lost men dit dan op met aftimmering. Het komt echter ook regelmatig voor dat de schade te groot is om af te dekken en er opnieuw gestuct of getegeld moet worden. Met ClickOver® laat je het oude buitenkozijn gewoon zitten. Hiermee is de kans op schade dus minimaal en is aftimmering ook niet nodig.
Inmeten
Hoe moet ik inmeten?
Inmeten is eenvoudig. Je moet alleen even weten waar je op moet letten. We kunnen je het hier uitleggen, maar het is nog eenvoudiger om even een instructievideo te kijken. Deze duren slechts enkele minuten. We bieden een groot aantal instructievideo’s voor allerlei soorten situaties. In deze video’s legt Thomas Verhoef je stap voor stap uit hoe je nauwkeurig inmeet en wat eventuele puntjes zijn waarop je moet letten. Klik hier voor de video’s.
Wat als ik per ongeluk verkeerd inmeet?
Als je hierover twijfelt, kijk dan altijd eerst onze instructievideo’s. Inmeten is met een beetje handigheid in enkele minuten gedaan. We adviseren dan ook altijd check het dubbel en zonodig driedubbel. Zo gepiept en voorkomt 99% van de fouten.
Gebruik bovendien dan onze Inmeetassistent in de configurator. Deze begeleidt je stap voor stap door het meetproces.
Mocht je desondanks toch een fout maken en de verkeerde maten bestellen dan kunnen we dat helaas niet meer aanpassen wanneer het kozijn in productie is genomen. Dit gebeurt gelukkig zelden. Het doorgeven van de juiste maten is daarbij altijd je eigen verantwoordelijkheid.
Indien je dat spannend vind kun je die verantwoordelijkheid ook aan ons overdragen door te kiezen voor onze Nameet Service. Een professionele inmeter komt dan bij je langs om alle maten te controleren. Hiermee ben je altijd verzekerd van de juiste maten voor je nieuwe kozijn.
Wil je echt zeker van je zaak zijn, vink dan bij het bestellen onze Nameet Service aan. Een professionele inmeter komt dan bij je langs om alle maten te checken.
Welke maat moet ik invoeren voor mijn nieuwe kozijn?
De maat die je nodig hebt voor je nieuwe kozijn noemen we de productiemaat. Dit is de daadwerkelijke afmeting van het nieuwe kozijn. Wat deze maat voor jouw situatie moet zijn hangt van twee zaken af.
- de afmetingen van je oude kozijn, deze meet je in
- de manier waarop je het nieuwe kozijn wilt gaan monteren
Weet je nog niet hoe je wilt gaan monteren kijk dan eerst even deze video.
Wanneer je hebt ingemeten en weet hoe je gaat monteren, kun je berekenen wat de maat (productiemaat) van je nieuwe kozijn moet zijn. Ben je een vakman, dan weet je waarschijnlijk precies hoe dit werkt en kun je dit bij het samenstellen zelf invoeren.
Weet je dit niet, gebruik dan bij het samenstellen onze Inmeetassistent. Deze loodst je er stap voor stap doorheen en rekent de juiste maat voor jouw situatie voor je uit.
Kunnen jullie voor mij inmeten?
Ja dat kan zeker. Je kunt bij ons gebruik maken van onze Nameet Service. Je kunt deze service aanvragen bij je bestelling. Een professionele inmeter komt dan al jouw maten nogmaals checken. Je leest er hier meer over.
Samenstellen en bestellen
Hoe kan ik afrekenen?
In de webshop kun je afrekenen met Ideal. Je betaalt aanvankelijk slechts 5% aan. Bij je orderbevestiging ontvang je een betaallink, waarmee je via Ideal de overige 95% kunt afrekenen.
In het geval van een offerte ontvang je ook een eerste betaallink waarmee je via Ideal 5% aanbetaalt. Bij de orderbevestiging ontvang je een link voor de overige 95%.
Kan ik nadat ik besteld heb nog zaken aanpassen?
Voordat je de orderbevestiging hebt getekend kun je nog aanpassingen doen. Daarna niet meer omdat jouw bestelling dan in productie is genomen. Neem contact op met onze klantenservice indien je iets wilt aanpassen. Houd er wel rekening mee dat aanpassingen en de verwerking daarvan kosten met zich mee kunnen brengen.
Indien je twijfelt of nu al weet dat je iets wilt aanpassen, maar het lukte je niet om het geheel naar wens samen te stellen, vraag dan liever een offerte aan. Wij stellen jouw vraag dan geheel op maat samen. Daarmee voorkom je eventuele extra kosten voor aanpassingen naderhand.
Krijg ik het montagemateriaal meegeleverd?
Je krijgt je kozijnen compleet met beslag en hang- en sluitwerk geleverd. Montagematerialen zoals kit of glasblokjes worden niet standaard meegeleverd. Je kunt er wel voor kiezen om ons die te laten meeleveren. Dat kan makkelijk zijn, want dan krijg je alle benodigde materialen voor jouw specifieke kozijn, deur of schuifpui op maat meegeleverd.
Als je dit wilt kun je dat aangeven bij je offerte aanvraag. Wij zullen dit zelf ook altijd nog vragen. Wanneer je kozijn zelf samenstelt online in onze configurator krijg je deze optie aangeboden bij het samenstellen. De montagematerialen worden in dat geval meegeleverd met jouw bestelling.
Kan ik als particulier ook bestellen?
Jazeker, bij Kunststofkozijn.nl kun je zowel als particulier als bedrijf bestellen. Wij hebben als missie om kozijnen samenstellen en monteren voor iedereen zo eenvoudig mogelijk te maken.
Helpen jullie mij bij mijn eerste order?
We zijn telefonisch voor je beschikbaar om de door jou samengestelde kozijnen met je door te nemen. Kruis hiervoor in het afrekenproces het vakje bij de optie ‘Graag telefonisch overleg over mijn bestelling’ aan. Wij lopen dan samen met jou door je bestelling heen en checken je specificaties. Mocht je dit niet aangevinkt hebben en toch overleg willen, kun je ons natuurlijk ook altijd bellen of een e-mail sturen naar info@kunststofkozijn.nl. Doe dit altijd voordat je akkoord geeft op je orderbevestiging die we je toesturen nadat je bestelt hebt, anders kan het zijn dat je bestelling al in productie is.
Let wel op! Ons serviceteam zijn stuk voor stuk experts op het gebied van kunststof kozijnen. Wanneer er afwijkingen of aandachtspunten in jouw bestelling zijn zullen zij die snel opmerken en met je checken. Zo kunnen we samen met jou de meeste fouten uitsluiten. Wij kunnen natuurlijk niet alles uitsluiten. Je blijft altijd zelf verantwoordelijk voor de specificaties die je opgeeft.
Welke maten moet ik invoeren?
De maatvoering die je moet invullen is de productiemaat van je kozijn. Deze productiemaat hangt af van jouw situatie en de manier waarop je gaat monteren. Ben je een professional en heb je dit vaker gedaan dan weet je waarschijnlijk precies hoe je moet meten en rekenen. Ben je dit niet, dan kun je onze slimme calculator gebruiken. Deze helpt je stap voor stap door het meetproces en rekent de productiemaat voor je uit.
Wil je wat extra hulp. We bieden op onze website een groot aantal instructievideo’s voor allerlei typen kozijnen en situaties. In deze video’s laat Thomas Verhoef je stap voor stap zien hoe je jouw oude kozijn inmeet en hiermee tot de juiste maten komt voor je nieuwe kozijn. Kijk hiervoor bij instructievideo’s
Twijfel je alsnog dan kun je ook een foto naar onze klantenservice sturen van jouw situatie. Dan krijg je van ons op maat advies hoe je jouw oude kozijn moet inmeten. Stuur in dat geval twee scherpe foto’s zo recht mogelijk van voren, van de buitenkant van je oude kozijn en vanaf de binnenkant.
Levering en verzending
Hoe kan ik mijn kozijnen afhalen?
Haal je je kozijnen zelf af, dan helpen we je met het laden van jouw bestelling in jouw vervoer. Hiervoor rekenen we verder geen kosten.
Hoe werkt het afhalen?
- Bij je bestelling maak je de keuze voor ‘afhalen’
- Per mail ontvang je dan info over de afmeting van je bestelling, waar en wanneer je ze kunt afhalen en waar je vervoersmiddel aan moet voldoen om de kozijnen goed te komen vervoeren.
- Ben je onderweg, bel dan een half uur voor aankomst met onze servicemedewerkers. We zorgen er dan voor dat je bestelling klaar staat als je aankomt.
- Vergeet je afhaalbewijs/bon niet, want zonder dit document geven we de bestelling niet mee.
- Je krijgt de bestelling mee als je aan alle voorwaarden voldoet.
- Kozijnen geven we mee inclusief de retourbok. Dat doen we omdat het veiliger is. Om die reden helpen we ook met het inladen van je bestelde kozijnen. De retourbok rekenen we borg voor. Deze ontvang je volledig terug bij retour.
Belangrijk!
- Neem een aanhangwagen mee met voldoende (laad)ruimte. De heftruck kan de bok alleen laden als de laadruimte een open plateau is of als de zijkanten opengeklapt kunnen worden.
- De bestelling van de bok halen en de kozijnen los meenemen, is niet mogelijk vanwege veiligheidsredenen van de fabriek.
Hoe leveren jullie mijn kozijnen?
Hoe we leveren hangt samen met de omvang van jouw bestelling. Voor kleine bestellingen is het soms mogelijk om deze los per koerier te versturen. Alle overige orders worden bij Kunststofkozijn.nl verpakt op een houten bok die je kozijnen beschermt tijdens het transport. Deze worden geleverd met een vrachtwagen met kraan. In sommige gevallen kan het ook zijn dat we kozijnen leveren op stalen bokken.
Tijdens je bestelling krijg je de bok toegewezen die het voordeligst is om je kozijnen te vervoeren. Let er wel op dat je niet met de bok kan hijsen. Ze zijn alleen gemaakt en getest voor het vervoer van kozijnen.
Om snel te kunnen leveren tegen zo laag mogelijke kosten, is de houten bok na levering van jou. Heb je een houtkachel, open haard of tuinhaard, dan weet je er waarschijnlijk wel raad mee. Wanneer we op stalen bokken leveren, halen we deze weer bij je op wanneer je ze niet meer nodig hebt.
Moet er iemand thuis zijn bij levering?
Wij kunnen de kozijnen alleen bij jou afgeven als iemand ze in ontvangst kan nemen. Hoe laat we ongeveer bij je zijn, laten we een dag voor levering weten.
Heel soms kan het door drukte niet lukken om dit de dag ervoor te laten weten. In dat geval nemen we uiterlijk op de dag zelf in de ochtend contact met je op.
Is het mogelijk om mijn leveradres of leverdatum te veranderen?
Je hebt tot een week voor levering de mogelijkheid om het leveradres en de leverdatum aan te passen. De levering kun je alleen later laten plaatsvinden, en niet eerder. Staat de levering bij jou op 4 september, dan kun je die niet wijzigen in 2 of 3 september, maar mogelijk wel in overleg naar 5,6 of 7 bijvoorbeeld.
Wil je het afleveradres of de leverdatum wijzigen? Bel of mail met onze servicemedewerkers. Zij helpen je graag verder.
Hoe volg ik mijn bestelling?
1) Bij levering per koerier
Kleinere bestellingen worden per stuk verpakt en per koerier bezorgd. Hoe laat we bij je zijn, laten we de avond voor levering weten. We sturen je dan per mail een track & trace code met een tijdvak van twee uur waarin je ons kunt verwachten. Met deze code kun je onze chauffeur ook real-time volgen zodat je op tijd aanwezig kunt zijn om je bestelling in ontvangst te nemen.
2) Bij levering per vrachtwagen
Grotere bestellingen qua formaat of aantal kozijnen brengen we met vrachtwagen. Hoe laat we bij je zijn, laten we de avond voor levering weten. Heel soms kunnen we het door drukte de avond ervoor niet aangeven. In dat geval laten we je het op de dag van levering in de ochtend direct weten.
3) Afhalen kozijnen
Bij ons in IJmuiden
Het is belangrijk:
- Dat je tijdens het bestellen, aangeeft dat je jouw bestelling bij ons in IJmuiden wilt ophalen.
- Neem een aanhangwagen mee met voldoende (laad)ruimte. De heftruck kan de bok alleen laden als de laadruimte een open plateau is of als de zijkanten opengeklapt kunnen worden.
- De bestelling van de bok halen en de kozijnen los meenemen, is niet mogelijk vanwege veiligheidsredenen van de fabriek.
Leveren jullie in heel Nederland?
Wij rijden het hele land door om je kozijnen te bezorgen, behalve als je op de Waddeneilanden woont. Je moet het transport over water dan zelf regelen. Bel gerust met onze servicemedewerkers voor meer informatie.
Onderhoud
Hoe onderhoud ik mijn kunststof kozijnen?
Onze kunststof kozijnen zijn kwalitatief zo goed dat ze eigenlijk nauwelijks onderhoud nodig hebben. Met een klein beetje aandacht zo nu en dan, hou je ze tientallen jaren als nieuw!
Algemeen onderhoud
Het zal je waarschijnlijk niet verrassen, maar naast je ruiten vindt een kozijn het ook fijn om zo nu en dan even schoon gemaakt te worden. Doe dit met een spons en een sopje van een schoonmaakmiddel dat niet schuurt en geen chloor of ammoniak bevat, zoals een allesreiniger bijvoorbeeld. Meer heb je niet nodig.
Oppassen met donkere kleuren
Donkere kleuren worden de laatste jaren steeds populairder. Wij adviseren echter wel om bij voorkeur geen donker gekleurde kozijnen op zuid- en westgevels te plaatsen. Hoe donkerder een kleur is, hoe meer licht het absorbeert, hoe heter het wordt. Zeker met de steeds hetere zomers kunnen de kozijnen daardoor heel heet worden. Dat is niet bevorderlijk voor het materiaal.
Ieder jaar weer als nieuw
Wil je je maatwerk kozijnen langer mooi houden? Wrijf ze dan één keer in het jaar in met wax en zorg zo voor een vuilafstotende beschermlaag.
Moet ik het beslag onderhouden?
Om de kwaliteit van de kozijnen optimaal te houden, raden we je aan om jaarlijks het volgende onderhoud aan het beslag te doen:
- Breng smeerolie aan op alle bewegende onderdelen en sluitelementen van het beslag en controleer of ze nog goed werken.
- Haal de handgreeprozet van de raamhandgreep af en draai de bevestigingsschroeven van de handgreep aan.
Moet ik kunststof na verloop van tijd schilderen?
In tegenstelling tot houten kozijnen hoef je kunststof kozijnen nooit meer te schilderen. Dat scheelt behoorlijk wat tijd en geld. Met de tijd verdienen kunststof kozijnen zichzelf dan ook op die manier terug. Vind je hout wel mooi dan kun je kiezen voor een kozijn met houtnerf of Realwood structuur. Dan heb je het mooie van hout, zonder al het onderhoud wat daarbij komt kijken.
Hoe leveren jullie mijn kozijnen?
Hoe we leveren hangt samen met de omvang van jouw bestelling. Voor kleine bestellingen is het soms mogelijk om deze los per koerier te versturen. Alle overige orders worden bij Kunststofkozijn.nl verpakt op een houten bok die je kozijnen beschermt tijdens het transport. Deze worden geleverd met een vrachtwagen met kraan.
Tijdens je bestelling krijg je de bok toegewezen die het voordeligst is om je kozijnen te vervoeren. Let er wel op dat je niet met de bok kan hijsen. Ze zijn alleen gemaakt en getest voor het vervoer van kozijnen.
Om snel te kunnen leveren tegen zo laag mogelijke kosten, is de houten bok na levering van jou. Heb je een houtkachel, open haard of tuinhaard, dan weet je er waarschijnlijk wel raad mee. De bok ophalen, doen we niet, omdat dit zou leiden tot aanzienlijk hogere prijzen en een verdubbeling van ons vrachtverkeer en uitstoot.
Hoe volg ik mijn bestelling?
1) Bij levering per koerier
Kleinere bestellingen worden per stuk verpakt en per koerier bezorgd. Hoe laat we bij je zijn, laten we de avond voor levering weten. We sturen je dan per mail een track & trace code met een tijdvak van twee uur waarin je ons kunt verwachten. Met deze code kun je onze chauffeur ook real-time volgen zodat je op tijd aanwezig kunt zijn om je bestelling in ontvangst te nemen.
2) Bij levering per vrachtwagen
Grotere bestellingen qua formaat of aantal kozijnen brengen we met vrachtwagen. Hoe laat we bij je zijn, laten we de avond voor levering weten. Heel soms kunnen we het door drukte de avond ervoor niet aangeven. In dat geval laten we je het op de dag van levering in de ochtend direct weten.
3) Afhalen kozijnen
Bij ons in IJmuiden
Het is belangrijk:
- Dat je tijdens het bestellen, aangeeft dat je jouw bestelling bij ons in IJmuiden wilt ophalen.
- Neem een aanhangwagen mee met voldoende (laad)ruimte. De heftruck kan de bok alleen laden als de laadruimte een open plateau is of als de zijkanten opengeklapt kunnen worden.
- De bestelling van de bok halen en de kozijnen los meenemen, is niet mogelijk vanwege veiligheidsredenen van de fabriek.
Leveren jullie in heel Nederland?
Wij rijden het hele land door om je kozijnen te bezorgen, behalve als je op de Waddeneilanden woont. Je moet het transport over water dan zelf regelen. Bel gerust met onze servicemedewerkers voor meer informatie.