Veelgestelde vragen
Kijk hieronder voor een overzicht van vragen die wij vaker horen. Vind je het antwoord niet wat je zoekt, neem dan gerust contact met ons op dan helpen we je graag persoonlijk verder.
ClickOver® systemen
Wat is ClickOver®?
ClickOver® is een nieuw soort kozijn, waarmee je veel sneller en eenvoudiger oude houten kozijnen vervangt voor kunststof. Een ClickOver® kozijn klik je over je oude houten buitenkozijn. Je hoeft dus niet eerst het gehele oude kozijn te verwijderen en weer een nieuw houten stelkozijn te plaatsen. Dit is veel eenvoudiger, bespaart je een hoop tijd en kosten en er is veel minder kans op schade aan zaken als stucwerk, gevel of tegelwerk.
Hoe werkt ClickOver®?
Bij het plaatsen van ‘traditionele’ kunststof kozijnen wordt het oude houten kozijn geheel verwijderd, inclusief het buitenkozijn. Vervolgens wordt er een nieuw houten stelkozijn geplaatst waar het kunststof kozijn op gemonteerd wordt.
Met ClickOver® gebruik je het oude houten buitenkozijn als stelkozijn, waarover je het ClickOver® kozijn vast klikt en geheel afsluit voor weersinvloeden. Wanneer dit oude buitenkozijn nog in redelijke staat is dit prima geschikt hiervoor en kun je deze dus slim hergebruiken. Je hoeft niet het oude buitenkader van het kozijn te demonteren, wat ook nog bouwkundige risico’s en kans op schade meebrengt en je hoeft niet weer een nieuw houten stelkozijn te plaatsen. ClickOver® maakt deze moeilijkere en tijdrovende handelingen overbodig. En hiermee bespaar je dus tijd en kosten.
Waarom een ClickOver® oplossing kiezen?
ClickOver® is speciaal ontwikkeld als antwoord op de kozijnen markt van nu. Er is een hele groot vraag naar nieuwe kunststof kozijnen en betere isolatie, maar er zijn veel te weinig ‘goede’ vakmensen. Dit resulteert voor particulieren en vakmensen in lange wachtrijen en oplopende prijzen. ClickOver® maakt het mogelijk om veel eenvoudiger en sneller een kozijn of deur op een mooie en hoogwaardige manier te vervangen.
In tegenstelling tot traditionele kunststof kozijnen kunnen ClickOver® kozijnen met een klein beetje doe-het-zelf ervaring prima zelf worden geplaatst. Hiermee kunnen mensen het nu veel sneller zelf regelen en bovendien besparen op montagekosten. Zelfs als je ClickOver® wel laat monteren door een professional bespaar je al snel op montagekosten aangezien ClickOver® 2 tot 3 keer sneller monteert dan traditionele kunststof kozijnen.
Ook voor vakmensen kan ClickOver® een oplossing bieden. Je hoeft geen kozijn monteur te zijn om ClickOver® te plaatsen voor klanten. En zelfs al ben je wel een gecertificeerd montagebedrijf dan kun je met Click-Over veel meer klanten sneller helpen, omdat het flink wat arbeidsuren scheelt in de montage.
Inmeten
Hoe moet ik inmeten?
Inmeten is eenvoudig. Je moet alleen even weten waar je op moet letten. We kunnen je het hier uitleggen, maar het is nog eenvoudiger om even een instructievideo te kijken. Deze duren slechts enkele minuten. We bieden een groot aantal instructievideo’s voor allerlei soorten situaties. In deze video’s legt Thomas Verhoef je stap voor stap uit hoe je nauwkeurig inmeet en wat eventuele puntjes zijn waarop je moet letten. Klik hier voor de video’s.
Wat als ik per ongeluk verkeerd inmeet?
Als je hierover twijfelt, kijk dan altijd eerst onze instructievideo’s. Inmeten is met een beetje handigheid in enkele minuten gedaan. We adviseren dan ook altijd check het dubbel en zonodig driedubbel. Zo gepiept en voorkomt 99% van de fouten.
Desondanks kun je natuurlijk nog steeds per ongeluk een foutje maken in je bestelling. Als je dat voor de zekerheid toch nog een keer wilt checken, neem dan na het bestellen zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice. Zij lopen je bestelling dan nog even samen met je door en of je op de juiste manier gemeten hebt. Mochten we samen een foutje ontdekken, dan passen we dat kostenloos aan en ontvang je van ons een orderbevestiging met de aangepast maten. Begrijp hierbij wel dat onze mensen de meeste foutjes er wel kunnen uit pikken, maar niet volledig kunnen uitsluiten dat je alsnog iets verkeerd nameet of invoert. Het opgeven van de juiste maten blijft altijd je eigen verantwoordelijkheid.
Nadat jij ons akkoord hebt gegeven op de orderbevestiging, gaat jouw kozijn in productie en kunnen de maten niet meer worden aangepast. Wanneer je bovenstaande stappen volgt is deze kans erg klein, maar het is niet onmogelijk dat er toch nog een verkeerde maat in staat. Kun je jouw kozijn dan weggooien? Dat gebeurt echt zelden. Dan moet je wel echt heel grof verkeerd gemeten hebben. Het overgrote merendeel van de foutjes gaat om millimeters of enkele centimeters. Het is absoluut niet ideaal, want het is een hoop extra werk, maar het valt vaak nog op te lossen wanneer het om dit soort kleine afwijkingen gaat. Wanneer je kozijn te groot is kan mogelijk de sparing (het gat in je muur) iets vergroot worden of oude aftimmering verwijderd worden. Is het kozijn te klein, dan kun je kiertjes krijgen tussen het kozijn en de muur die met aftimmering afgedekt kunnen worden.
Welke maat moet ik invoeren voor mijn nieuwe kozijn?
De maat die je nodig hebt voor je nieuwe kozijn noemen we de productiemaat. Dit is de daadwerkelijke afmeting van het nieuwe kozijn. Wat deze maat voor jouw situatie moet zijn hangt van twee zaken af.
- de afmetingen van je oude kozijn, deze meet je in
- de manier waarop je het nieuwe kozijn wilt gaan monteren
Weet je nog niet hoe je wilt gaan monteren kijk dan eerst even deze video.
Wanneer je hebt ingemeten en weet hoe je gaat monteren, kun je berekenen wat de maat (productiemaat) van je nieuwe kozijn moet zijn. Ben je een vakman, dan weet je waarschijnlijk precies hoe dit werkt en kun je dit bij het samenstellen zelf invoeren.
Weet je dit niet, gebruik dan bij het samenstellen onze slimme calculator. Deze loodst je er stap voor stap doorheen en rekent de juiste maat voor jouw situatie voor je uit.
Samenstellen en bestellen
Hoe kan ik afrekenen?
In de webshop kun je afrekenen met Ideal. Je betaalt aanvankelijk slechts 5% aan. Bij je orderbevestiging ontvang je een betaallink, waarmee je via Ideal de overige 95% kunt afrekenen.
In het geval van een offerte ontvang je ook een eerste betaallink waarmee je via Ideal 5% aanbetaalt. Bij de orderbevestiging ontvang je een link voor de overige 95%.
Kan ik nadat ik besteld heb nog zaken aanpassen?
Voordat je de orderbevestiging hebt getekend kun je nog aanpassingen doen. Daarna niet meer omdat jouw bestelling dan in productie is genomen. Neem contact op met onze klantenservice indien je iets wilt aanpassen. Houd er wel rekening mee dat aanpassingen en de verwerking daarvan kosten met zich mee kunnen brengen.
Indien je twijfelt of nu al weet dat je iets wilt aanpassen, maar het lukte je niet om het geheel naar wens samen te stellen, vraag dan liever een offerte aan. Wij stellen jouw vraag dan geheel op maat samen. Daarmee voorkom je eventuele extra kosten voor aanpassingen naderhand.
Krijg ik het montagemateriaal meegeleverd?
Je krijgt je kozijnen compleet met beslag en hang- en sluitwerk geleverd. Montagematerialen zoals kit of glasblokjes worden niet standaard meegeleverd. Je kunt er wel voor kiezen om ons die te laten meeleveren. Dat kan makkelijk zijn, want dan krijg je alle benodigde materialen voor jouw specifieke kozijn, deur of schuifpui op maat meegeleverd.
Als je dit wilt kun je dat aangeven bij je offerte aanvraag. Wij zullen dit zelf ook altijd nog vragen. Wanneer je kozijn zelf samenstelt online in onze configurator krijg je deze optie aangeboden bij het samenstellen. De montagematerialen worden in dat geval meegeleverd met jouw bestelling.
Levering en verzending
Hoe kan ik mijn kozijnen afhalen?
Haal je je kozijnen zelf af, dan helpen we je met het laden van jouw bestelling in jouw vervoer. Hiervoor rekenen we verder geen kosten.
Hoe werkt het afhalen?
- Bij je bestelling maak je de keuze voor ‘afhalen’
- Per mail ontvang je dan info over de afmeting van je bestelling, waar en wanneer je ze kunt afhalen en waar je vervoersmiddel aan moet voldoen om de kozijnen goed te komen vervoeren.
- Ben je onderweg, bel dan een half uur voor aankomst met onze servicemedewerkers. We zorgen er dan voor dat je bestelling klaar staat als je aankomt.
- Vergeet je afhaalbewijs/bon niet, want zonder dit document geven we de bestelling niet mee.
- Je krijgt de bestelling mee als je aan alle voorwaarden voldoet.
- Kozijnen geven we mee inclusief de retourbok. Dat doen we omdat het veiliger is. Om die reden helpen we ook met het inladen van je bestelde kozijnen. De retourbok rekenen we borg voor. Deze ontvang je volledig terug bij retour.
Belangrijk!
- Neem een aanhangwagen mee met voldoende (laad)ruimte. De heftruck kan de bok alleen laden als de laadruimte een open plateau is of als de zijkanten opengeklapt kunnen worden.
- De bestelling van de bok halen en de kozijnen los meenemen, is niet mogelijk vanwege veiligheidsredenen van de fabriek.
Hoe leveren jullie mijn kozijnen?
Hoe we leveren hangt samen met de omvang van jouw bestelling. Voor kleine bestellingen is het soms mogelijk om deze los per koerier te versturen. Alle overige orders worden bij Kunststofkozijn.nl verpakt op een houten bok die je kozijnen beschermt tijdens het transport. Deze worden geleverd met een vrachtwagen met kraan. In sommige gevallen kan het ook zijn dat we kozijnen leveren op stalen bokken.
Tijdens je bestelling krijg je de bok toegewezen die het voordeligst is om je kozijnen te vervoeren. Let er wel op dat je niet met de bok kan hijsen. Ze zijn alleen gemaakt en getest voor het vervoer van kozijnen.
Om snel te kunnen leveren tegen zo laag mogelijke kosten, is de houten bok na levering van jou. Heb je een houtkachel, open haard of tuinhaard, dan weet je er waarschijnlijk wel raad mee. Wanneer we op stalen bokken leveren, halen we deze weer bij je op wanneer je ze niet meer nodig hebt.
Moet er iemand thuis zijn bij levering?
Wij kunnen de kozijnen alleen bij jou afgeven als iemand ze in ontvangst kan nemen. Hoe laat we ongeveer bij je zijn, laten we een dag voor levering weten.
Heel soms kan het door drukte niet lukken om dit de dag ervoor te laten weten. In dat geval nemen we uiterlijk op de dag zelf in de ochtend contact met je op.
Onderhoud
Hoe onderhoud ik mijn kunststof kozijnen?
Onze kunststof kozijnen zijn kwalitatief zo goed dat ze eigenlijk nauwelijks onderhoud nodig hebben. Met een klein beetje aandacht zo nu en dan, hou je ze tientallen jaren als nieuw!
Algemeen onderhoud
Het zal je waarschijnlijk niet verrassen, maar naast je ruiten vindt een kozijn het ook fijn om zo nu en dan even schoon gemaakt te worden. Doe dit met een spons en een sopje van een schoonmaakmiddel dat niet schuurt en geen chloor of ammoniak bevat, zoals een allesreiniger bijvoorbeeld. Meer heb je niet nodig.
Oppassen met donkere kleuren
Donkere kleuren worden de laatste jaren steeds populairder. Wij adviseren echter wel om bij voorkeur geen donker gekleurde kozijnen op zuid- en westgevels te plaatsen. Hoe donkerder een kleur is, hoe meer licht het absorbeert, hoe heter het wordt. Zeker met de steeds hetere zomers kunnen de kozijnen daardoor heel heet worden. Dat is niet bevorderlijk voor het materiaal.
Ieder jaar weer als nieuw
Wil je je maatwerk kozijnen langer mooi houden? Wrijf ze dan één keer in het jaar in met wax en zorg zo voor een vuilafstotende beschermlaag.
Moet ik het beslag onderhouden?
Om de kwaliteit van de kozijnen optimaal te houden, raden we je aan om jaarlijks het volgende onderhoud aan het beslag te doen:
- Breng smeerolie aan op alle bewegende onderdelen en sluitelementen van het beslag en controleer of ze nog goed werken.
- Haal de handgreeprozet van de raamhandgreep af en draai de bevestigingsschroeven van de handgreep aan.
Moet ik kunststof na verloop van tijd schilderen?
In tegenstelling tot houten kozijnen hoef je kunststof kozijnen nooit meer te schilderen. Dat scheelt behoorlijk wat tijd en geld. Met de tijd verdienen kunststof kozijnen zichzelf dan ook op die manier terug. Vind je hout wel mooi dan kun je kiezen voor een kozijn met houtnerf of Realwood structuur. Dan heb je het mooie van hout, zonder al het onderhoud wat daarbij komt kijken.